Soya

 

Soyabønner er svært næringsrike med et høyt innhold av fullverdig protein, jern, kalsium og sunne plantestoffer slik som planteøstrogener. Mange forbinder dessverre disse plantestoffene med kjønnshormonet østrogen, men det er ikke det samme.

Et høyere inntak av soya er forbundet med mange helsefordeler, blant annet nedsatt risiko for prostatakreft. 

Soya kan beskytte mot åreforkalkning, hjerteinfarkt og hjertekrampe (koronar hjertesykdom – eller sykdom i hjertets blodårer), viser en analyse av tre studier på tilsammen over 200 000 mennesker. Soya er en god kilde til mange næringsstoffer, inkludert såkalt «fullverdig» protein (alle 9 essensielle aminosyrer er tilstede samtidig), fiber, omega 3 fettsyrer og kalsium.

Lege Tanja Kalchenko sier:

Det er mange myter om soya og få av dem stemmer. Ingen oppsummert forskning viser at det er uheldig for kroppen på noen som helst måte å spise soya. Tvert imot inneholder soya mye som er bra for oss – protein, jern, B-vitaminer og helsefremmende plantestoffer.”

Pan Norge bruker Nordisk ministerråd og Helsedirektoratet som sine kilder:

Det er bredt anerkjent av blant annet Nordisk ministerråd og Helsedirektoratet, at riktig sammensatt kosthold uten matvarer fra dyreriket er sunt, næringsmessig fullverdig og passer i alle livsfaser.

info@klimautfordringen.no