Protein

Det er mer enn nok protein i et plantebasert kosthold, så hvis du har bekymret deg for proteinmangel kan du slappe helt av.

Proteinbehovet vårt dekkes enkelt på plantebasert kost, og hver eneste plante inneholder hver eneste essensielle aminosyre.

Proteinbehovet vårt dekkes enkelt på plantebasert kost, og hver eneste plante inneholder hver eneste essensielle aminosyre. Gode kilder til protein i vegetarkost er bønner, linser, erter, soyaprodukter, korn og fullkornsprodukter, nøtter og frø. Andre vegetabilske matvarer inneholder også protein, men i mindre mengder. I en variert vegetarkost vil ulike matvarer bidra med ulike aminosyrer slik at proteinkvaliteten blir god.

Dyr får i seg protein ved å spise planter eller ved å spise andre dyr som har spist planter. Når vi selv velger å spise planter istedenfor dyr, kutter vi ut et mellomledd og går direkte til den opprinnelige proteinkilden.

Ønsker du mer informasjon om protein, hvilke planter som er spesielt proteinrike, og hvorfor planteprotein er det sunneste proteinet? Lege og helseforsker Lars T. Fadnes utdyper om protein og aminosyrer i Heplas artikkel.

Pan Norge bruker Nordisk ministerråd og Helsedirektoratet som sine kilder:

Det er bredt anerkjent av blant annet Nordisk ministerråd og Helsedirektoratet, at riktig sammensatt kosthold uten matvarer fra dyreriket er sunt, næringsmessig fullverdig og passer i alle livsfaser.

 

info@klimautfordringen.no