Gravid

Er det trygt å spise plantebasert hvis du er gravid? Ja.

Når du er gravid er det spesielle kostholdshensyn som må ivaretas. Dette gjelder selvfølgelig også hvis du spiser vegansk eller plantebasert. I kostholdshensynene inngår blant annet spesielle kosttilskudd. Jernbehovet øker når du er gravid. Jern finner du i grove kornprodukter, kjøtt, fisk, bønner, linser, erter, nøtter og grønne grønn- saker. Hvis du starter svangerskapet med et begrenset jernlager i kroppen, trenger du tilskudd av jern. Unødvendig mye jern bør unngås.

Ifølge Helsedirektoratet kan et godt sammensatt vegetar- og vegankosthold dekke behovet for de fleste næringsstoffene mor og barn trenger. Men uten meieriprodukter og fisk i kostholdet, bør gravide ta tilskudd av vitamin B12, jod, D-vitamin, omega-3-fettsyrer og kalsium. Plantedrikker og -yoghurt inneholder ofte kalsium og noen vitaminer, men ikke jod. Algeolje gir omega-3-fettsyrer. Kosten bør inneholde fullkornsprodukter, bønner, linser, erter, grønnsaker, frukt, bær, nøtter, frø og planteoljer.

Kilde: Helsedirektoratets brosjyre “Gode levevaner før og i svangerskapet”

“Variert og riktig sammensatt vegetarkost og vegankost kan fint dekke behovet for de fleste næringsstoffer når du er gravid, men det er behov for tilskudd av enkelte næringsstoffer.”

Kilde: Helsenorge.no: Vegetarkost for gravide

“Variert og riktig sammensatt vegetarkost og vegankost kan fint dekke behovet for de fleste næringsstoffer når du ammer, men det er behov for tilskudd av enkelte næringsstoffer.”

Kilde: Helsenorge.no: Vegetarkost for ammende

info@klimautfordringen.no