D-vitamin

D-vitamin

D-vitamin dannes når solstråler treffer huden. I tillegg kan vitaminet tas opp gjennom tarmen fra mat eller tilskudd. Det finnes ingen pålitelige kilder til D-vitamin i et plantebasert kosthold, og derfor er det oftest nødvendig å ta tilskudd med D-vitamin om vinteren. Om sommeren holder det å få sol på huden.

I Norge har mange i underskudd av D-vitamin. Det er vanskelig å dekke behovet kun gjennom kostholdet, og det er bare lyst nok til at vi kan få dekket behovet gjennom sollys mellom april og oktober. 

Alvorlig og langvarig mangel på vitamin D kan føre til muskelsvakhet, beinsmerter og redusert beinmineralisering, noe som øker risikoen for beinbrudd.

Anbefalt daglig inntak av D-vitamin er 10 mikrogram daglig. Det er mye debatt om hva det optimale inntaket er. Det viktigste er hvor mye D-vitamin som finnes i blodet ditt, hvor mindre enn 25 nmol/L regnes som alvorlig mangel og 25-50 nmol/L som lysmangel. Minimumsinntaket gjennom tilskudd skal være 10 mikrogram daglig. Ofte kan det være behov for høyere doser.

Man kan kjøpe vegansk vitamin D på norske apoteker:

  • Nycoplus tilbyr vegansk D3-vitamin og vegansk omega-3 med vitamin D. 
  • Möller har også vegansk omega-3/6/9 med vitamin D. 

På helsekostbutikker kan man kjøpe:

  • Shift Supernaturlig D3, som inneholder 20 mikrogram vitamin.
  • Vitashine D3 som inneholder aktivt vitamin. Sprayflasken gjør det enkelt å dosere. Fungerer utmerket til barn.
    Anbefalt  dose: 1-2 sprut per dag
    1 sprut: 5 ug vitamin D3 (200 IU)
    2 sprut: 10 ug vitamin D3 (1000 IU)

Pan Norge bruker Nordisk ministerråd og Helsedirektoratet som sine kilder:

Det er bredt anerkjent av blant annet Nordisk ministerråd og Helsedirektoratet, at riktig sammensatt kosthold uten matvarer fra dyreriket er sunt, næringsmessig fullverdig og passer i alle livsfaser.

 

 

info@klimautfordringen.no